سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمت گزار خلق

 

 ●خدمت گزاری از نظر دین اسلامشنبه 87 بهمن 12 - ساعت 9:40 عصر

نویسنده: فریبا توکلی

خدمت گزاری از نظر دین اسلام

در آیین مقدس اسلام ، مسئله خدمت گزاری و خدمت به مردم از جمله تعالیم بسیار مهم اجتماعی و اخلاقی است ، هر مسلمانی در هر مرتبه و مقامی که باشد موظف است به نیازهای برادران دینی خود توجه نماید ، آنان را مورد حمایت قرار دهد و  نیازهایی را که دارند با قلم و قدم ، با  مال  و جاه ، با دست و زبان و از هر راه و به هر وسیله ای که ممکن است ، برآورده سازد و بداند که این خود عبادتی است بزرگ و آن کس که در انجام این وظیفه مقدس همت گمارد و به حل مشکلات مسلمانان بپردازد ، در پیشگاه الهی از اجر بزرگ برخوردار است .

خدمت، آنچنان از درجه اعلایى برخوردار است که خداوند علت خلقت را خدمت به خلق مى شمرد و محبوب ترین بندگان نزد خداوند سودمندترین آن ها در خدمت به مردم است . در مکتب اسلام نیکی به همه انسان ها سفارش شده است ومساله خدمت به خلق , مقدمه قرب الهی و نوعی عبادت تلقی شده  و تربیت شدگان مکتب اسلام ، تمام عمر پربرکت خود را صرف خدمت به خلق قرار داده اند .  شأن و مزد یک خدمتگزار از نظر مردم قابل پاسخگویى نیست چه برسد به مقام و اجرى که یک خدمت گزار صدیق در نزد رب العالمین دارد.
بنابراین خدمت کردن وظیفه اى عالى است که در راس آن حضرت حق قرار دارد که رب العالمین است و خدمت به کل عالم از عرش به فرش از سوى او در جریان است.
 در دعاى جوشن کبیرمی خوانیم « یا رازق الطفل الصغیر یا راحم الشیخ الکبیر یا جابر العظم الکسیر ».

روزى دهنده کودکان، ترحم کننده به پیران، جبران کننده شکسته استخوانان.
  اراده الهى بر آن قرار گرفته که کارها با واسطه انجام شود پس در حقیقت یک خادم همان واسطه فیض الهى است که از عرش مى ستاند و بر فرش مى فشاند.  از مردمک دیده بباید آموخت دیدن همه کس را و ندیدن خود را .

   خدمت وظیفه خلقتى ما است با این نیت زندگى روزمره را آغاز کنیم و باور کنیم جان ما در مقابل این وظیفه فدایى خلق شده است. اى دریغ از این عمر که بى خدمت خلق گذشت.خدمت رسانى حیات و جاودانگى مى آورد حتى بعد از مرگ  پروردگارا به اعضا و جوارحم در راه خدمتت قوت بخش و دلم را عزم ثابت ده. 

در مکتب انسان ساز اسلام ،  برآورده ساختن نیازهای انسان و خدمت به او  یکی از کارهای پسندیده به شمار می آید  و از این طریق، نه تنها مسلمانان ، به برآورده ساختن نیازمندی‏های نیازمندان تشویق و ترغیب می‏شوند، بلکه در بسیاری از روایات تصریح شده که نباید گذاشت شخص نیازمند، نیازش را به ما بازگو کند و از حقوق برادران دینی این است که پیش از آن که او به بیان نیازش بپردازد، مسلمانان خواسته او را برآورده سازند.

امام صادق (ع) فرمود از پیغمبر گرامی (ص) سئوال شد  محبوب ترین مردم نزد خداوند کیست ؟ حضرت پاسخ فرمود : نافع ترین مردم به مردم . امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می فرماید : بارالها تاج کفایت و لیاقت را بر من بپوشان که بتوانم از راه بشر دوستی و خدمت به انسان ها عموماً ، و با مواسات و ایثار به برادران ایمانی و دینی خصوصاً ، حمایت و حُب تو را به خود جلب کنم و از این افتخار بسیار بزرگ و گرانقدر بهره مند گردم .

امام صادق علیه السلام مى فرماید: «المُؤمنون خَدَم بَعضُهُم لِبَعضٍ...»؛ مؤمنان همگى خدمتگزار همدیگرند، پرسیدند: چگونه؟ فرمود: به یکدیگر فایده رسانند و سود بخشند. 
خدمت رسانى  جوهره اصلى نظام اسلامى است و  برگزیدگان الهى خویش را وقف خدمت به جسم و جان، دنیا و آخرت مردم کرده اند.

 



  • کلمات کلیدی :
  •  ●لیست کل یادداشت های این وبلاگ
     

    دوشنبه 103 اردیبهشت 10

    برای تعیین شهر خود روی کادر کلیک نمایید.
    اعلام اوقات شرعی براساس ساعت
    رایانه‌ی شما می‌باشد.
     

    d خانه c

     RSS 
     Atom 

    d شناسنامه c

    d ایمیل c

    کل بازدیدها:38255
    بازدید امروز:0
    بازدید دیروز:2


    درباره خودم
    بسم الله الرحمن الرحیم
    مشهور است که حضرت موسی (ع) از خداوند متعال پرسید اگر جای خلق می بودی چه می کردی؟ خدای مهربان گفت: خدمت به خلق

    لوگوی وبلاگ


    نوشته‌های قبلی

    اشتراک در خبرنامه

      با ارسال فرم فوق می‌توانید از به‌روز شدن وبلاگ با‌خبر شوید.


    type=text/javascript>

    BAHAR 20.COM

    خدمات وبلاگ نویسان

    موس